Waldemar Bastos classics of my soul

WALDEMAR BASTOS - CLASSICS OF MY SOUL

enja / ENJ-9584 2 / Soulfood                                                        Veröffentlichung: 6. July 2012

Die legendäre sanfte Stimme der Hoffnung aus Angola ist zurück und ihn inspirieren immer noch die pulsierenden afrikanischen Rhythmen seiner Ahnen, zum anderen das schwermütige musikalische Erbe der portugiesischen Kolonialherren.

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M’Biri! M’Biri! 6:36 2. Humbi Humbi Yangue 5:33 3. Teresa Ana 5:16 4. Tata Ku Matadi 6:04 5.Pôr do Sol 6:07 6. Aurora 5:08 7. Muxima 5:18 8. Calção Roto no Rabo 6:19 9. Perto e Longe 4:53 10. N’Duva (feat. Keiko Matsui) 4:14 11. Velha Xica 5:35


Waldemar Bastos vocal, acoustic guitar Derek Nakamoto piano, B3, synth bass, rhythm loops Mitchell Long additional acoustic guitars Brad Cummings, Reggie Hamilton, Rob Chiarelli basses Luis Conte percussion Sal Cracchiolo trumpet (4,7) Ira Nepus trombone (4) Bill Brendle accordion (8) The London Symphony Orchestra conducted by Nick Ingman (1, 6, 9, 11)

Kultur und Krieg gehen schwer zusammen. So ist es auch in Angola. Über dem seit Jahrzehnten tobenden und erst 2002 beigelegten Bürgerkrieg hat man die reiche musikalische und kulturelle Tradition des Landes fast vergessen.

Einer, der sich um sie kümmert und ihre Entwicklung vorantreibt, ist Waldemar Bastos. weiterlesenIn der ehemaligen Hauptstadt des alten Königreiches, Mbanza, kommt er 1954 zur Welt. Seine Eltern fördern sein musikalisches Talent mit all ihren begrenzten Mitteln. Im Alter von acht Jahren trifft Waldemar eine Entscheidung: Ein Fahrrad oder Musikunterricht bei einem Lehrer. Er entscheidet sich für Letzteres und legt damit den Grundstein seiner internationalen Karriere. Bereits als Jugendlicher tourt er durchs ganze Land um Anlässe jeglicher Art musikalisch zu begleiten. Das ist sowohl unter der portugiesischen Kolonialherrschaft, die 1974 in Folge der „Nelkenrevolution“ endet, als auch danach kein stolperfreies Unterfangen. Die Befreiung von der Kolonialmacht mündet schnell in einem nicht enden wollenden Bürgerkrieg und in der Ermordung der intellektuellen Opposition. Als politisch engagierter Musiker und Texter ist Waldemar seines Lebens nicht mehr sicher.

1982 „desertiert“ er, als er im offiziellen Auftrag seines Landes zum portugiesischen FITEI-Theater-Festival geschickt wird. Er kehrt nicht nach Angola zurück. Sein Weg führt ihn über Berlin nach Brasilien, wo er sich vorerst niederlässt. Schnell etabliert er sich in der dortigen Szene und nimmt schließlich sein Debütalbum „Estamos Juntos“ (EMI/Odeon) auf. Sein zweites Album ist „Angola Minha Namorada“, das 1990 auch in seiner Heimat Angola veröffentlicht wird.

Mitte der 90er stolpert David Byrne, die Talking Heads Mastermind, während eines Lissabon-Aufenthaltes über eine Aufnahme von Waldemar Bastos. Kurzer Hand lädt er ihn ein, auf „Adventures In Afropea 3: Telling Stories To The Sea“ mitzuwirken, das 1995 auf Byrnes Kult-Label Luaka Bop erscheint. 1998 folgt das von Arto Lindsay produzierte „Pretaluz“, mit dem Bastos der endgültige Durchbruch gelingt. Als 2002 der Bürgerkrieg in Angola ein Ende findet, lädt ihn die neue Regierung als musikalischen Ehrengast ins Nationalstadion nach Luanda, der neuen Hauptstadt, ein; dort tritt er vor 200.000 Zuhörern auf.

Classics of my Soul ist seine neueste Produktion, in Los Angeles und London von Derek Nakamoto produziert. Die leichtfüßigen Kompositionen des gut gelaunten Albums zeichnen ein farbenfrohes Bild des Gitarristen und Sängers, der mehr denn je Frieden und Optimismus besingt.


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Management:

www.life-music.org | Alpay Taskin | a.taskin@life-music.org

 

Biografie

Waldemar Bastos was born in N’Banza Congo, a little town which was the first capital city of the ancient kingdom of Angola. He started singing at a very early age. “One day, my father arrived home and found me playing his concertina. In the following Christmas he gave me an accordion as a gift...” From then on, a young Waldemar dedicated his heart and soul to music. Since money was scarce, the little kid chose music lessons over the possibility of getting a bicycle. “For many years, since I was a kid, I was in various bands, and travelled throughout Angola playing all kinds of music: pop, rock, blues, tangos, waltzes. My music is defined by my own life experiences, praise for Angolan identity, and a call for universal brotherhood. It is gratifying for me to hear critics say, as it recently happened in the USA, that my music is universal. That it is not a regional music, but instead for people everywhere.”

In the meantime, Angola won its independence and followed the long and tortuous socialist road. A horrible war for political power followed. “The problem is that I spent several years under great pressure. As a singer I travelled often to the Eastern Bloc where I realized what the musicians there went through. As it was the case in Angola, the artists and the singers had to support the regime - choking for me in terms of how I felt art in my life. I defected in 1982 during a visit to Portugal to participate at FITEI integrated in an official Angolan delegation. I stayed in Portugal and didn’t return.”  He left first to Berlin, Germany, then for Brazil, where he became acquainted with fine musicians, such as Chico Buarque, João do Vale, Elba Ramalho, Djavan and Clara Nunes who had been in Angola in the late seventies. Waldemar records his first album, “Estamos Juntos”. Five years later he recorded his second album, the highly praised “Angola Minha Namorada”. In 1990 he visited Angola, and did a concert before 20.000 people in Luanda.

While travelling through Lisbon, David Byrne, the mastermind of the Luaka Bop record label, and ex-leader of the “Talking Heads”, bought a record of the Angolan singer in a downtown Lisbon shop.  He invited Waldemar to be featured in the album “Afropea – Telling Stories to the Sea”, together with otherLusophone artists. Afterwards there was “Pretaluz/Blacklight”, recorded in NYC, produced by Arto Lindsay, and also issued by Luaka Bop. The New York Times described it as “one of the best World music records of the decade”. In the aftermath of “Pretaluz/Blacklight”, Waldemar won the “Award for the Emerging Artist of the Year (1999)”. In 1998, Waldemar was discovered by the European audience and media. Successful tours in Europe started as the opening act at the UNESCO Festival “Don’t forget Africa“ in June 2000 on the Canary Islands. Later in the year he was invited by Mr. Ruichi Sakamoto to take part in the “Zero-Landmine“ project in cooperation with international artists like Arto Lindsay, Brian Eno, David Sylvian, Jaques Morelenbaum.

Waldemar Bastos is included in Tom Moon’s legendary book “1000 recordings to hear before you die” (www.1000recordings.com), three Bastos titles were featured in the Hollywood film “Sweepers” and he received several personal invitations by H.R.H Prince Ernst-August of Hanover and H.R.H. Princess Caroline of Hanover, which included a private concert for the late Rainier III, Prince of Monaco. Another highlight was the charity show “Bal de la Rose” in Monaco in 2004.