Kathrine Windfeld Sextet – Aldebaran

Eine sensible und einnehmende Geschichtenerzählerin und ein Sextett das mehr ist, als nur eine verwässerte Alternative zur Big Band. Das erlaubt ihr, sich mehr als Pianistin und Improvisatorin zu entfalten, indem sie neue Songstrukturen als Vehikel nutzt.

Kathrine Windfeld kehrt mit ihrer fünften Veröffentlichung als Leaderin zurück – und der ersten mit ihrem Dream Team Sextett! Die gefeierte Instrumentalistin und Komponistin verlässt ihre gefeierte Big-Band-Situation und erkundet eine kleinere Gruppe, die es ihr erlaubt, sich mehr als Pianistin und Improvisatorin zu entfalten, indem sie neue Songstrukturen als Vehikel nutzt, um die kreativen Stimmen zu präsentieren, die in den letzten Jahren ihr Hauptaugenmerk geworden sind.

Im Februar 2020 betrat die dänische Ausnahmepianistin, Komponistin und Arrangeurin Kathrine Windfeld die Bühne in der renommierten Quaglino’s Brasserie in London, um einen weiteren Preis in ihrer Sammlung entgegenzunehmen. Unter Hunderten von Bewerbern nahm Windfeld den „Rising Stars Jazz Award, European Edition“ entgegen, und ein Teil des Preises beinhaltete eine Tournee mit Auftritten bei mehreren großen europäischen Jazzfestivals. In den letzten Jahren haben sie und ihr Sextett ein Dutzend Länder auf einer musikalischen Reise besucht, die der Gruppe mit einer relativ neuen und hochkarätigen Besetzung Auftrieb gab. Die positiven Reaktionen auf die Gruppe inspirierten sie dazu, ihre neue Musik zu veröffentlichen, und das Sextett ging im September 2023 in Kopenhagen ins Studio. Das Ergebnis ist ALDEBARAN, Kathrines erstes selbstbetiteltes Album mit Originalmusik für eine kleine Gruppe und ein Album, das neue Facetten einer komplexen Künstlerin zeigt.

Windfeld betont, dass das Sextett mehr ist als nur eine verwässerte Alternative zur Big Band. Es erlaubt den einzelnen Stimmen, durchzuscheinen. Und obwohl sie vor allem für ihre Arbeit mit der Big Band bekannt ist, darf man nicht vergessen, dass sie in erster Linie eine Instrumentalistin ist. Auf dem neuen Album hat sie ihrem Klavierspiel mit dieser Gruppe mehr Raum gegeben.

Windfeld ist, und die Stimmung auf ALDEBARAN unterscheidet sich von ihren früheren Veröffentlichungen. Die Geschichten und Erzählungen sind alle sorgfältig ausgearbeitet, auch wenn die Musik, wie das Leben, komplexer ist. Kathrine beschreibt sich selbst als eine emotionale Person, die präsent sein und mit Unmittelbarkeit schaffen möchte, indem sie dem Material und ihren Musikern vertraut. „ALDEBARAN gibt mir den Raum, mich als etwas reifere Frau und Musikerin auszudrücken. Ich bin besser darin geworden, dem Weg zu folgen, die Künstlerin zu werden, die ich sein möchte – jemand, der fasziniert und bewegt, aber auch überrascht, neckt und sogar provoziert.“

Kathrine Windfeld (b.1984) graduated from the Malmö Academy of Music in 2016 with a bachelor’s degree in jazz piano. Just a few years earlier, she founded the Kathrine Windfeld Big Band (KWBB), which debuted in 2015 with AIRCRAFT. LATENCY would follow in 2017, and then ORCA in 2020. Awards and recognitions began rolling in, and Windfeld was launched into international stardom, earning a much-deserved reputation as an inventive composer, arranger, and big band conductor. Over her four first releases, she proved that she mastered the large group sound in terms of historical legacy but also managed to renew the genre. Her compositions and arrangements alternate between the powerful and the poetic, between ballads and dense grooves – and everything else she can extract from the group with her affinity for quirky time signatures and harmonies.

In 2022, she received the Ben Webster Prize, one of the most prestigious Danish musical awards. The committee behind the presentation stated: “Her music is complex, rhythmic, and energetic, with clear roots in jazz history. The artistic level is sky-high, and Kathrine Windfeld’s contribution to jazz in Denmark cannot be overstated.” Downbeat magazine said that the music on the album LATENCY “could pass for a top-notch American Big Band.” All About Jazz has placed her “in the vanguard of new arranger-composers and bandleaders.” Her name is mentioned alongside Mary Lou Williams, Toshiko Akyioshi, Carla Bley, and Maria Schneider, and the Frankfurt Radio Big Band, the Danish DR Big Band, the UMO Helsinki Jazz Orchestra, Brazilian orchestras, the Swedish Bohuslän Big Band and the classical Aalborg Symphony Orchestra have called upon her for collaborations.

Over four albums and multiple international tours, her work with the KWBB brought with it the much-deserved reputation she currently enjoys. Still, throughout her career, she cultivated a sound with smaller groups – as both a side person and in her own name. She won the ‘Rising Star’ award in 2020 for her grasp of big band music, but the sextet would go on tour and evolve into her dream team.

Polish trumpeter Tomasz Dabrowski (b.1984) has been a valued asset on the Danish jazz scene for several years. His compatriot, saxophonist Marek Konarski (b.1992), studied at the Academy of Music and Performing Arts in Odense and performed with several prominent Danish musicians before relocating to his home country. Saxophonist Hannes Bennich (b.1994) is one of Sweden’s bright new talents. His compatriot, bassist Johannes Vaht (b.1988) and Danish drummer Henrik Holst Hansen (b. 1989), have played extensively with each other and developed an intense collaboration over a decade in the Kathrine Windfeld Big Band.

„All three horn players are sublime,” Windfeld says. “They play with tremendous authority and are grounded, with an open line to the spiritual sides and sounds of music and improvisation. They are individuals, and despite their beautiful differences, all have an ear for the collective, creating pure magic for me. After a decade together, the rhythm group has evolved into a strong trio. My music can be demanding, but they can handle it! They are so versatile and master everything from free passages to uptempo swing, quirky time signatures, and airy grooves.”

In First Speech, the music alternates between short and long phrases as in spoken lines. The shining star ALDEBARAN is also known as the Red Eye of the Bull in the zodiac constellation of Taurus. The album’s title track haunts with latent desperation, threatening to explode. It’s a restless piece, while the follow-up – Burnout – signals the opposite. A calmness about burning out can create delicate sensitivity – and gratitude that the same sensitivity is intact despite lacking energy and drive.

Jupiter is a power track with a groovy edge, while Sea Widow refers to the pristine deep sea areas whose nature has been left alone and allowed to flourish. It’s a tribute to the beauty of the ocean and a melancholic description of loneliness. Holding On To Gas Balloons is about pursuing dreams that never become realized. Offroad Excursions takes the listener on a wild ride with harmonies that constantly go off the rails. Kathrine’s right and left hands are sometimes in two different keys, the theme is immediately catchy but also off-kilter, and the highway’s centerline is constantly crossed melodically, rhythmically, and harmonically. Windfeld visited a festival in Lviv, Ukraine, before the Russian invasion in February 2022. It was a warm experience, which she now acknowledges with a personal and subdued greeting in Letter to Lviv.

Stunt  STUCD23122   663993231228  /  LP: STULP23121   663993231211 /

Vertrieb inkakustik/The Orchard

VÖ: 26.4.2024

Fotos I Cover